Jakiego założyć bloga?

By | 9 listopada 2014

Dostałe dzisiaj bardzo proste pytanie: „Jak mam założyć sobie bloga?”. Przyznam się, ze zaskoczyło mnie ono bardzo mocno. Bo jak to? Ktoś nie wie jak sobie uruchomić swojego bloga…? A potem zdałem sobie sprawę, ze popełniam spory błąd. To, że ja to potrafię nie znaczy, ze inni też mają tę umiejętność. Dlatego poniżej krótka informacja na temat tego jak można założyć sobie bloga, zarówno darmowego jak i bardziej profesjonalnego ale za to płatnego.

1. Blog darmowy

Jeżeli zaczynasz swoją przygodę z blogowaniem, to bardzo prawdopodobne jest, iż nie chcesz ponosić z tego rodzaju działania żadnych kosztów. I o ile jest to blogowanie dla siebie, bez zamiarów zarobkowych, to blogi oparte na darmowych narzędziach są ok. Natomiast jeżeli Twoim ostatecznym celem jest zarabianie online, budowanie swojego źródła dochodu w postaci jakiegoś e-biznesu to blog oparty o darmowe narzędzia nie wystarczy. Z czasem zacznie brakować Ci zarówno możliwości jego rozwoju jak i technicznych rozwiązań. Piszę to, bo znam to z własnego doświadczenia. Oczywiście nie zniechęcam do takiego startu 🙂 Po prostu trzeba sobie samodzielnie odpowiedzieć po co chce blogować oraz porównać  „+” i „-” obu sposobów blogowania.

W przypadku bloga opartego o darmowe systemy zarządzania treścią, hosting i domeny to wybór jest dość spory. Przy takim rozwiązaniu musisz pamiętać, ze Twój blog będzie miał w nazwie „dziwne” końcówki typu blogspot.com, wordpress.com, blox.pl, blog.onet.pl itp. Wynikają one z tego, że Twoja twórczość będzie hostowana na serwerze danej platformy blogowej, która będzie publikować je we własnej domenie np. PrzykladNazwy.blog.onet.pl Ponadto będą się tam zapewne pojawiać reklamy, które nie będą Twoje lecz serwisu. No i sam wygląd będzie zdecydowanie słabszy, ponieważ nie będziesz mieć zbyt dużego wyboru wśród szablonów do blogowania. Jednak będziesz zdobywać swoje pierwsze szlify w tematyce blogowania. Z czasem zdecydujesz czy Ci to wystarczy czy nie.

2. Blog profesjonalny (płatny)

Na początku chcę od razu zaznaczyć, że w tym wypadku „płatny” ma wiele różnych kwot ukrytych „pod sobą”. To co jest dość pewne, to cena własnej domeny. Pierwszy rok to około 15 zł. Potem przedłużenie kosztuje od około 65 zł/rok i więcej. Natomiast w przeciągu pierwszego roku wystarczy czasu by zbudować sobie dochód z bloga pokrywający koszty zarówno domeny jak i hostingu. Oraz zostawiający jakieś kwoty w kieszeni.

Aby blogować w swojej domenie potrzebujesz ją wykupić, co wspomniałem powyżej. Potem będzie Ci potrzebny jakiś hosting, gdzie zainstalujesz swój system zarządzania treścią. Obecnie najbardziej popularne to WordPress (m.in. ten blog jest postawiony na tym CMS)  i Joomla. Osobiście zdecydowanie lepiej znam pierwszy. Z Joomla zetknąłem się dawno temu wybierając, który CMS chcę używać w swoich blogach. I patrząc na prostotę oraz możliwości jakie daje, to zdecydowanie polecam WordPress.Jeżeli chodzi o sam system CMS to jest on darmowy. Ważne zatem są cena hostingu, narzędzia jakie są w cenie hostingu, łatwość instalacji soft’u oraz dodatkowe bonusy. W Polsce istnieje naprawdę spory wybór rożnego rodzaju firm świadczących usługi hostingowe. Od typowo polskich po zagraniczne. Od oferujących bardzo proste rozwiązania do takich, które udostępniają gotowe systemy do „robienia” ebiznesu. Na stronce Web Hosting Talk możesz znaleźć przykładowy ranking razem z linkami do wielu firm świadczących takie usługi. Jednak nawet tak obszerne zestawienie nie wyczerpuje tematu. Głównie dlatego, że prawie nie ma w nim firm z kapitałem zagranicznym, mających serwery poza naszym krajem. Zresztą przykładem jest firma GOGVO, której produkty używam. Również do prowadzenia tego bloga. Dlaczego akurat oni? O tym napiszę w innym poście. Natomiast z tych z rankingu mogę polecić hekko.pl. Naprawdę dobra i solidna firma z dobrymi produktami.
Zatem po wybraniu i zakupie domeny oraz odpowiedniego pakietu hostingowego na serwerze instalujesz sobie swój system CMS i zaczynasz blogowanie. Upraszczając, bo tak poważnie to zaczynasz budowę swojej własnej marki, miejsca które ludzie będą odwiedzać, dodawać do „ulubionych”, polecać znajomym. Dlatego naprawdę solidnie przygotuj się do wyboru nazwy. Niech będzie łatwa do zapamiętania, do powtórzenia innym, charakterystyczna. Wtedy oprócz rozwoju związanego z pozycjonowaniem (SEO) będziesz mieć szansę na marketing szeptany, promocje wirusową. A im większy ruch wygenerujesz na swój blog, tym więcej będziesz mieć możliwości na jego zamianę na twardą walutę dla Ciebie. Ale o tym to innym razem.
Na koniec dodam, że dla mnie dużym plusem bloga płatnego jest rozwój samej domeny. Bo nawet jak już nie będziesz mieć ochoty prowadzić bloga, to zawsze jest szansa, że sprzedasz swoją nazwę pod którą go prowadziłeś. A to miłe w porównaniu do bloga darmowego, gdzie nie możesz tego zrobić, więc cała albo go prowadzisz albo cała Twoja praca idzie na marne 🙂

 

 

 

Daj znać innym:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Dodaj komentarz